Not tutmanın hedefi:
ü Tekrar için yazılı kayıt sağlar.
ü Dinleyeni dikkat etmeye zorlar.
ü Dinleyenin duyduklarını organize ederek yani düzenleyerek yazmasını ve aktif kalmasını sağlar.
ü Dinleyenin not tutarken özü çıkarmasını kısaltmasını ve kendi dilinde ifade etmesini sağlar ki bu da anlamaya yardım eder.
ü Ders notları özellikle ders kitabı ile birlikte tekrarlanırsa daha yararlı olur.
Öğrencilerin genel bir şikayeti ders esnasında neyin önemli olduğuna karar verememeleridir. Genellikle bu öğrencilerin yaptığı konuşmacının her söylediğini uzun uzun kaydetmeye çalışmak, sayfalarca ders notu tutmak ama yazmakla çok meşgul oldukları için konunun en temel kısmını kaçırmaktır.
Aşağıdaki hatırlatmalar daha iyi not tutabilmenize yardımcı olabilir:
Dersten önce:
Bu noktada yapabileceğiniz en önemli şey varsa dersle ilgili yazılı materyalin üzerinden geçmektir. Bu sayede:
1. Temel noktalar hakkında genel bir fikir sahibi olabilirsiniz ve dinlerken önemlilerle önemsizleri birbirinden daha kolayca ayırabilirsiniz.
2. Terimler ve kavramlar arasında bildiklerinizle bilmediklerinizi ayırabilirsiniz.
3. Bilmediklerinizi dersten önce öğrenmeye çalışabilirsiniz
4. Derste bilmediklerinizle ilgili bir açıklama yakalamaya çalışabilirsiniz
5. Öğretmenin açıklama getirmesini isteyebilirsiniz
6. Materyalin iyice anlaşılmayan bölümlerini işaretleyebilirsiniz
7. Derste bir açıklama bekleyebilirsiniz
8. Sınıfta sormak üzere sorular hazırlayabilirsiniz
9. Bütün bilgiler arasındaki eksiklikleri belirleyip bunları tamamlama yolları arayabilirsiniz.
Ders Sırasında:
Her öğrenci aslında kendi not tutma yöntemini geliştirmelidir. Ancak aşağıdaki öneriler herkese yardımcı olabilir
4. Not tutarken kısa kısa yazın.
a. Hiç bir zaman bir cümlecik kullanabilecekken onun yerine uzun bir cümle ya da bir sözcük kullanacakken cümlecik kullanmayın.
b. Mümkünse kısaltmalar ve semboller kullanın.
1. Notları her zaman kendi sözlerinizle yazmaya çalışın. Sadece formüller, tanımlar ve adlar, tarihler ve yer ve zaman adları olduğu gibi aynan yazılmalıdır.
2. Öğretmeninizin ya da konuşmacının tam olarak nasıl anlattığına dikkat edin. Konuşmacı yazılı materyali özetliyor ve önemli noktaları vurguluyor olabilir ya da daha önceden öğrenilen bilgilerle bu konuyu ilişkilendiriyor olabilir. Ya da okunacak malzemeyi tamamıyla size bırakıp dışarıdaki malzemeyi tartışıyor olabilir.
a. Eğer önemli noktalar vurgulanıyorsa, açıklamaları ve örnekleri kaydedin. Bir kavramın farklı şekillerde ifade edilmesi onu anlamanızı kolaylaştırır.
b. Eğer öğretmeniniz ilişkiler kuruyor ve sorular soruyorsa, soruları da cevapları da kaydedin. Eğer cevaplar sınıfta verilmiyorsa onları kendi kendinize dersten sonra bulmaya çalışın.
3. Temel konu başlıkları ile onların açıklamalarını görsel olarak ayırt etmeye çalışın. Notlarınızı ona göre düzenleyin. Bunları ayırt etmek için sayılar ve harfler sonradan eklenebilir. Ancak öğretmen konuşurken şimdi dört noktayı açıklayacağım gibi belirteçler kullanıyorsa bunları siz de notlarınızda kullanın.
4. Bilmediğiniz kelimeleri ve açık olmayan yerleri işaretleyin. Eğer tam olarak anlamadığınız bir şey anlatılıyorsa yine de mümkün olduğunca iyi not tutmaya çalışın. Ve hemen sonra burasını aydınlatmaya ve iyice anlamaya çalışın.
5. Eğer anlatılan bir şeyi tümüyle kaçırırsanız notlarınızda boş bir yer bırakın ve sonra tamamlayın.
6. Sayfada notlarınızın sağında ve solunda sorularınız, kendi düşünceleriniz ve açıklamalarınız için boş yer bırakın.
7. Kendi kendinize not tutarken kullanabileceğiniz bir kodlama sistemi geliştirin. Soruları, önemli noktaları ya da ödevlerin teslim edileceği günleri bu kodlarla not edin. Bu şekilde ders notlarının içeriği ile diğer noktaları ayırabilirsiniz. Örneğin "soru işareti" sorular için, "Ö" harfi ya da "ünlem işareti" önemli noktalar için kullanılabilir.
8. Gerçek bilgiyi söylenceden ayırmayı öğrenin.
2. İçerik
1. Ders notlarında hem temel noktalar hem de yeterince detaylı açıklamalar bir arada bulunmalıdır.
2. Bütün formüller, kurallar, tanımlar ve genellemeler olduğu gibi yazılmalıdır.
3. Öğretmenin örnekleri sonradan notların üzerinden geçerken yardımcı olur.
4. Sayfa kenarlarına koyduğunuz işaretleyici notlar sonradan aradığınız bir şeyi bulmanızı kolaylaştırır.
5. Aslında iyi dinlerseniz öğretmenler ya da iyi konuşmacılar size neyin not olarak tutulması hakkında ipuçları verirler:
a. derse/konuşmaya giriş ve rasyonel ve özetler
b. tahtaya yazılanlar ya da tepegöz ya da bilgisayardan yansıtma gibi görsellerle aktarılan bilgiler
c. tekrarlanan şeyler
d. ses ile vurgulanan şeyler
e. sınıfa sorulan sorular
f. anahtar kelimeler; ..nin üç nedeni, demek ki ....., sonuç olarak.., diğer taraftan....., sebep sonuç ilişkisi..... bu anahtar kelimelerin bulunduğu cümleleri not etmeliyiz.
Dersten sonra...
1. Notlarınızda okunaksız yerleri düzeltin, yanlışları düzeltin ve hatırladığınız kadarıyla eksikleri tamamlayın. Eksikleri tamamlarken öğretmeninize ve arkadaşlarınıza danışabilirsiniz. Ders kitaplarına ve diğer yazılı materyallere bakarak da açıklık getirilmesi gereken bölümleri açıklığı kavuşturabilirsiniz.
Düzenli sunulan derslerde sadece temel noktaları sırasıyla kaydetmek yeterlidir. Ancak karmaşık bir yapı ile anlatılan derslerde kavram haritası çıkarma denilen bir yöntem izlenebilir. Burada önemli olan daha kapsamlı olan üst kavramlarla daha detaylı olan alt kavramları ve kavramların birbirleriyle olan ilişkilerini şematik olarak gösterebilmektir. Kavram haritası çıkarma konusunda okulumuz Rehberlik Servisinden Bilgi alabilirsiniz.
Adres:
Taşköprü Beldesi Raif Dinçkök Caddesi Zambak Sok. No2 Çiftlikköy / YALOVA
Telefon
02263532949